top of page
bg.png

נגישות לצדק

קידום הזכות להליך מונגש במפגש מול גורמי אכיפת החוק ומערכת המשפט

חוק הליכי העדה וחקירה

הנגשת מאות הליכים משפטיים 

הכשרות לגורמי אכיפת החוק

קידום הזכות להליכים מונגשים

מה מביא אנשים עם מוגבלות למפגש עם מערכת אכיפת החוק?

מה מביא אנשים עם מוגבלות למפגש עם מערכת אכיפת החוק?

אנשים עם מוגבלות מעורבים בהליכים משפטיים יותר משיעורם באוכלוסיה: בשל פגיעותם, הם חשופים לעבירות מין ואלימות יותר מאנשים אחרים. הצורך שלהם בסיוע הופך אותם לפגיעים, ומפחית את יכולתם להתנגד ולדווח כשהם מותקפים. הם מחונכים להיות ממושמעים ופסיביים, מה שגורם לכך שלא תמיד הם מסוגלים להתנגד לניצול או לאלימות מחמת חוסר מיומנות, חוסר ביטחון וחינוך לסבילות. חלקם אינם מסוגלים לדווח על תקיפה שעברו, אם בגלל בעיות שפה ותקשורת, אם בגלל פחד, ואם מחוסר הבנה של הסיטואציה. אחוז התקיפות המדווח קטן בהרבה מזה שבמציאות. התוקפים מודעים לנקודת תורפה זו ומנצלים אותה.

בשל אותן סיבות בעטיין אנשים עם מוגבלות חשופים לעבירות, הם מעורבים בהליכים פליליים יותר מאנשים ללא מוגבלות גם כחשודים וכנאשמים: גורמים עברייניים מנצלים את כמיהתם של אנשים עם מוגבלות לחברה או את חוסר הביטחון שלהם, וגוררים אותם לפעילות פלילית. לעיתים אנשים עם מוגבלות שותפים למעשה פלילי אף מבלי להבין את הפסול שבו: כך למשל אדם עם מוגבלות עלול להיענות לבקשתו של חבר להוציא חפץ מבית זר – מבלי להבין שמדובר בגניבה.

בנוסף, אנשים עם מוגבלות מעורבים בהליכים משפטיים מגוונים הנובעים ממוגבלותם, כמו בענייני ביטוח לאומי, ועדות זכאות וערר לפי חוקים שונים, הליכים לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ועוד.

 

לא בכדי האמנה הבין לאומית בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, שאושררה על-ידי מדינת ישראל בשנת 2012, עיגנה את זכותו של כל אדם עם מוגבלות לנגישות לצדק (סעיף 13 - access to justice).

חוק הליכי העדה וחקירה (2005): משמעויות והשלכות

בישראל קיימת חקיקה חדשנית שמעגנת את זכותם של אנשים עם מוגבלות להליך נגיש. בעקבות פנייתנו בנושא זה למשרד המשפטים, נחקק חוק הליכי חקירה והעדה (התאמה לאנשים עם מוגבלות שכלית או נפשית), תשס"ו-2005 (להלן – חוק הליכי חקירה והעדה), המעגן את הזכות להליך נגיש לאנשים עם מוגבלות שכלית, נפשית ואוטיזם במשטרה ובבתי המשפט. תקנות נגישות השירות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"ח – 1998, משלימות את החסר בחוק זה עבור כלל האנשים עם המוגבלות בכל סוגי ההליכים המשפטיים. אלא שהחקיקה איננה שלמה, וגם יישום החקיקה הקיימת לוקה בחסר. החסרים בחקיקה והיישום הלקוי מביאים לכך שבפועל רוב ההליכים המשפטיים בהם משתתפים אנשים עם מוגבלות אינם נגישים עבורם, ואף מעלים חשש שייגרם בהם עיוות דין.

המשטרה:

העדר כלים להתמודדות עם אנשים עם מוגבלות, בפרט במצבי משבר: שוב ושוב אנו שומעים על היתקלויות מזעזעות של אנשים עם מוגבלות מול כוחות הבטחון, שמסתיימות לא אחת באסון. שוטרי הסיור אינם עוברים הכשרה או שהכשרתם אינה מספקת לזיהוי אנשים עם מוגבלות, לפרשנות נכונה של התנהגות, וליצירת קשר עם אנשים שהתקשורת איתם שונה ומאתגרת. כתוצאה מכך נפגעים, ובמקרים קיצוניים גם נהרגים, אנשים עם מוגבלות שנחשדו על ידי שוטרי סיור בהתנהגות חשודה, או שהתנהגותם פורשה כתקיפה. המצב חמור במיוחד כאשר מדובר באנשים עם מוגבלות המשתייכים לקבוצת מיעוט נוספת, כמו ערבים או אנשים ממוצא אתיופי. ועדה בין משרדית שהוקמה בחסות בית הנשיא לאחר מותו של איאד אלחלק קבעה בין היתר כי יש להעביר הכשרות לכל השוטרים, ולהקים צוותים מקצועיים שיתנו מענים למקרים בהם מעורבים אנשים עם מוגבלות. המלצות אלו טרם אומצו על-ידי הממשלה. האסון הבא מעבר לדלת.

נגישות לא מספקת של הליכי חקירה: אדם עם מוגבלות שכלית נחקר מכוח חוק הליכי חקירה והעדה על-ידי חוקר מיוחד במשרד הרווחה; אך בהתייחס לאנשים עם מוגבלות בתקשורת יש לחוקר המשטרה שיקול דעת אם להעביר את החקירה לחוקר מיוחד ולגבי אנשים עם מוגבלות נפשית, מסיבות שאינן ענייניות, החקיקה אינה מעגנת את זכותם להיחקר על ידי חוקר מיוחד, ולפיכך הם עדיין נחקרים במשטרה, על-ידי חוקרים שאינם אנשי מקצוע בתחום המוגבלות.
 

בתי המשפט:

העדר הכרה במנגישי צדק: ניסיון של כ-20 שנה בהנגשת הליכים מעלה, כי התאמה מרכזית הכרחית בהעדה של אנשים עם מוגבלות היא הסתייעות במנגישי צדק: אנשים שהוכשרו להנגשת ההליך לצרכיו המיוחדים של האדם, תוך שמירה על ניקיון ההליך לבל יזוהם.  עורכי דין, פרקליטים, סנגורים ואפילו שופטים פונים לארגון "בזכות" בבקשה להסתייע בשירות זה. אולם המקצוע אינו מוכר והשירות אינו ממומן על ידי המדינה. שירות זה ניתן כיום בהתנדבות על ידי עובדי "בזכות", בסיוע קבוצה קטנה של מתנדבים אשר הוכשרו על ידי הארגון, ביחד עם החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל אביב.

 

מעצר, מאסר, שיקום:

חוסר נגישותם של מתקני המעצר ובתי הכלא: מתקני המעצר ובתי הכלא בישראל עוברים תהליך איטי של הנגשה, בעיקר עבור אנשים עם מוגבלות פיזית וחושית, בהתאם לדרישות תקנות הנגישות. עם זאת, קשה מאוד להנגיש את בתי הכלא ובתי המעצר עבור אנשים עם מוגבלות שכלית, נפשית ואוטיזם. השהות של אנשים עם מוגבלויות אלה בחברת עבריינים שאין להם מוגבלות, מביאה פעמים רבות למצבים של ניצול ואף התעללות, ולפחות מקרה אחד הסתיים בהתאבדות של אדם עם מוגבלות ששהה במעצר.
 

מערכת השיקום בכלא אינה מותאמת לאנשים עם מוגבלות: מערכת השיקום הקיימת בבתי הכלא (הפגישות הטיפוליות, מערך הלימודים והחוגים) אינה מותאמת לאנשים עם מוגבלות שכלית, נפשית ואוטיזם. מכיוון שכך, רובם אינם מצליחים להשתלב בה. כתוצאה מכך, אסירים עם מוגבלויות אלה אינם עוברים תהליך שיקומי שמכין אותם ליציאה מהכלא.

לא קיימות חלופות מעצר מותאמות לאנשים עם מוגבלות: בשל העדר ההתאמה של מתקני המעצר, הכליאה והליכי השיקום לאנשים עם מוגבלות שכלית, נפשית ואוטיזם, יש חשיבות מיוחדת בחלופות מעצר ומאסר מותאמות עבורם. אולם החלופות הקיימות אינן מותאמות עבורם. כך, למשל, חלופת מאסר כמו  עבודות שירות כמעט ואינה קיימת עבור אנשים עם מוגבלות שכלית, נפשית ואוטיזם, מכיוון שנוהלי עבודות השירות אינם מותאמים לאנשים עם מוגבלות, מבחינת מספר שעות העבודה הנדרשות, כמות ההפסקות, העדר האפשרות לקבלת ליווי משמעותי בהליך הקליטה בעבודה ובמהלך העבודה עצמה. כתוצאה מכך אנשים עם מוגבלות מרצים מאסר בכלא, גם במצבים בהם אנשים ללא מוגבלות יכולים לרצות את עונשם בעבודות שירות. תוצאת הדברים – דווקא אוכלוסיות מוחלשות אלו, שנפגעות במתקני המעצר והכליאה, מוצאות עצמן במתקנים אלה יותר מאשר אנשים אחרים, על ההשלכות הקשות הנובעות מכך.

יעדים מרכזיים

  • הכרה במקצוע מנגיש צדק, עיגון הזכות להסתייע במנגיש צדק בהליכים משפטיים וכן את חובת המדינה לספק שירות זה.

  • קידום חלופות מעצר ומאסר לאנשים עם מוגבלות

הישגים בולטים

  • חקיקת חוק הליכי חקירה והעדה (התאמה לאנשים עם מוגבלות שכלית ונפשית) 2005

  • התקנת תקנות נגישות השירות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הסעיפים העוסקים בהנגשת המשטרה, בתי המשפט, בתי הכלא וערכאות מעין שיפוטיות

  • פיתוח כלים ייחודיים להנגשת צדק במשטרה ובבתי המשפט.

  • הנגשת כ-900 תיקים בהם מעורב אדם עם מוגבלות כקרבן עבירה, כחשוד או כנאשם, כתובע וכנתבע.

  • קורס ראשון מסוגו להכשרת מנגישי צדק, שנערך על ידי ארגון בזכות והחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל אביב. עשרים ושבעה סטודנטים עברו הכשרה בת 100 שעות, מתוכן 70 שעות למידה עיונית ושלושים שעות התנסות מעשית בהנגשת תיקים.

  • מאות הכשרות של בזכות במשטרה, בפרקליטות, בסנגוריה הציבורית, בלשכת עורכי הדין ובהשתלמויות שופטים.

  • החקיקה ופרויקט הליווי של בזכות היוו בסיס לכתיבת סעיף 13 באמנה הבינלאומית לזכויות אנשים עם מוגבלות.

  • קידום נגישות לצדק בעולם, במדינות אפריקה, מקסיקו והודו, וייעוץ במדינות נוספות.

פועלים לקידום שוויון זכויות לאנשים
עם מוגבלות בישראל!

bg.png

לקריאה נוספת

bottom of page