top of page
English logo bezchut white.png
bg.png

בריאות הנפש

מקדמים זכויות אדם במערך בריאות הנפש: בבתי החולים הפסיכיאטרים ובקהילה - קיצור זמני המתנה לתורים לטיפולים נפשיים דרך קופות החולים.

עתירה: קיצור זמני המתנה לתורים בבריאות הנפש

דרישה לקצר את זמני ההמתנה הארוכים והבלתי סבירים לטיפולים נפשיים דרך קופות החולים

פסק דין תקדימי:
איסור אשפוז כפוי

תקדים שלפיו אין מקום לאשפוז בכפייה של אנשים עם הפרעות אישיות גבולית, וכן הנגשת דיונים משפטיים בנושא אשפוז כפוי

פרסום דוח שוברים קשירה

נתונים ומידע על היקף הקשירות בבתי החולים הפסיכיאטרים בישראל

מקדמים זכויות אדם במערך בריאות הנפש

1|פגיעה בזכויות אדם בבתי החולים הפסיכיאטרים

בישראל מאושפזים מידי שנה כ 18,000 אנשים בבתי חולים פסיכיאטרים ובמחלקות פסיכיאטריות בבתי החולים הכלליים. כשליש מהם מאושפזים בכפייה. אנשים עם מוגבלות נפשית בישראל ובעולם מתארים בדרך כלל את האשפוז הפסיכיאטרי, שעשוי להיות ממושך, כחוויה לא פשוטה ואף קשה. צפיפות, רעש, חוסר מעש, משטר של כללים, ניתוק מבני המשפחה והקהילה והעדר פרטיות; ובמחלקות הסגורות מלווים לכך שלילת חירות, כפייה של טיפולים ותרופות ואיומים של כפייה. ​שוברים קשירה : המאבק לצמצום הקשירות בבתי החולים הפסיכיאטרים במהלך השנים הגיעו אל ארגון בזכות פניות רבות של אנשים שאושפזו באשפוז פסיכיאטרי וסיפרו שהם נקשרו בארבע הגפיים למשך שעות רבות במהלך האשפוז. מחקר מקיף שלווה באיסוף נתונים ממשרד הבריאות, הביא ב 2016 לפרסום הדוח שלנו " שוברים קשירה " (לינק בתחתית הדף) על תופעת הקשירות בבתי החולים הפסיכיאטרים בישראל. הדוח חשף נתונים מטרידים ביותר לפיהם בשנת 2014 אחד מכל ארבעה מטופלים נקשר במהלך תקופת אשפוזו, תאר את הפגיעה הקשה בזכויות אדם כתוצאה מקשירה ואת הנעשה בעולם בתחום זה וכלל גם המלצות לשינוי מדיניות בנושא. במקביל לפרסום הדוח התפרסמו באותה תקופה בתקשורת סיפורים קשים של אנשים שנקשרו במהלך האשפוז הפסיכיאטרי. בעקבות פירסום דוח שוברים קשירה והביקורת הציבורית החריפה על קשירות באשפוז הפסיכיאטרי, הקים מנכ"ל משרד הבריאות ועדת היגוי 'לצמצום ההגבלה המכאנית בישראל' , בה היתה גם נציגות לארגון בזכות בהתאם להמלצות ועדת ההיגוי שנת 2018 פורסם חוזר מנכ"ל משרד הבריאות 'הגבלה מכנית ובידוד מטופלים באשפוז פסיכיאטרי" (מספר 10/2018), בו נקבע כי: "הגבלת מכנית של מטופל או בידודו הינם אמצעים קיצונים, ועל המערכת לשאוף לצמצום השימוש באמצעים אלה ככל האפשר. יש לייחד שימוש באמצעים אלה למקרים חריגים ביותר, במידה הנדרשת בלבד, ורק לצורך מניעת סכנה פיזית ממשית מיידית למטופל או זולתו". ואכן, מאז פרסום דוח שוברים קשירה והעיסוק התקשורתי בנושא בשנת 2016 חלה ירידה משמעותית של 70% במספר הקשירות בבתי החולים הפסיכיאטרים כחלק מהמעקב שלנו אחרי הנושא, פנינו ב 2021 למשרד הבריאות וביקשנו נתונים עדכניים על היקף השימוש בקשירות בשנים האחרונות. לאחר פניות חוזרות ולאחר שנאלצנו להגיש עתירה לבית המשפט מתוקף חוק חופש המידע קיבלנו ממשרד הבריאות חלק מהנתונים שביקשנו. הנתונים הצביעו על כך שמאז שנת 2018 חלה בחלק מבתי החולים עליה של כ- 40% במספר הוראות ההגבלה, מגמה הפוכה לחלוטין לאחר הירידה המבורכת משנת 2016. בנוסף, התברר שמשרד הבריאות אינו אוסף נתונים חיוניים לצורך המעקב על מצב הקשירות בבתי החולים, נתונים שהוא אף נדרש לאסוף מבתי החולים הפסיכיאטרים וממחלקות האשפוז מכוח הנוהל שלו עצמו. אנו בארגון בזכות ממשיכים לעקוב אחר התופעה ולוודא שאכן צמצום הקשירות נעשה בפועל. הישגים נוספים : ייזום והשתתפות בצוות היגוי שהוביל לשינוי בעמדת משרד הבריאות ולקביעה כי אין מקום להגבלות מטופלים (קשירה או בידוד באשפוז פסיכיאטרי) ולכללים ופרוצדורות שנועדו לתמוך ביעד של הפחתה הדרגתית. לחץ ציבורי ומשפטי על הוצאת חוזר מנכ"ל ובו פרוצדורות וכללים שמטרתם מניעת קשירות ובידוד. חשיפת הפרות זכויות אדם בתחום, הגשת תלונות וחשיפה תקשורתית. דחיפה להקמת ועדת בדיקה של משרד הבריאות בנושא של קשירות. ייצוג בתיקים אסטרטגיים, בהם תקדים שלפיו אין מקום לאשפוז בכפייה של אנשים עם הפרעות אישיות, וכן הנגשת דיונים משפטיים בנושא אשפוז כפוי.

2|הבטחת הזכות לקבלת טיפול נפשי בקהילה

הרפורמה בבריאות הנפש (2015) בשנת 1994 נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי אשר עיגן את זכותו של כל תושב במדינה לקבל שירותי בריאות,. החוק קבע סל שירותי בריאות אותם זכאי לקבל כל תושב במדינת ישראל וכן קבע כי קופות החולים הן האחראיות למתן שירותי הבריאות הקבועים בחוק. בזמן שנחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי נותרו מספר תחומים, בהם תחום בריאות הנפש, מחוץ לסל השירותים שבאחריות קופות החולים. כלומר החוק לא חייב את קופות החולים לתת שירותים בתחום בריאות הנפש (טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי) והאחריות למתן שירותים אלו נשארה בידי משרד הבריאות. כתוצאה מכך נוצרה הפרדה מלאכותית בין כלל שירותי הבריאות לשירותי בריאות הנפש – גורם אחד היה אחראי לטיפול בבעיות גופניות וגורם אחר היה אחראי למתן טיפולים נפשיים. הפרדה זו הביאה לפגיעה באיכות הטיפול אותו קיבלו אנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים וכן החריפה את הסטיגמה כלפי מי שטופלו במערך בריאות הנפש. בנוסף, נוצר מחסור חמור בשירותי בריאות הנפש כיוון שהם לא תוקצבו כמו שתוקצבו שאר שירותי הבריאות ובמקומות רבים בארץ לא היו כלל מרפאות לבריאות הנפש. במקומות בודדים בהם החליט משרד הבריאות להרחיב את השירותי הוא עשה זאת באמצעות מכרזים, מה שהעלה חשש כבד כי שירותי בריאות הנפש יופרטו. מצב זה, שהיה אמור להיות זמני, נמשך כעשרים שנה. בחודש יולי 2015 , לאחר מאבק ציבורי ומשפטי ארוך שנים אותו הוביל ארגון בזכות יחד עם ארוני מתמודדים ובני משפחות נכנסה לתוקפה הרפורמה בבריאות הנפש במסגרתה הוכנסו שירותי בריאות הנפש לסל שירותי הבריאות שבאחריות קופות החולים. המאבק כלל גם הגשת עתירה לבית המשפט העליון, עתירה אשר הוגשה בשנת 2005 והסתיימה בשנת 2012 כאשר בעקבות העתירה שר הבריאות דאז, חה"כ יעקב ליצמן חתם על צו המורה להעביר את שירותי בריאות הנפש לקופות החולים עד יולי 2015. עם העברת האחריות למתן שירותים בבריאות הנפש לידי קופות החולים הוחלו על שירותים אלו הכללים המחייבים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי מבחינת זמינות ונגישות השירותים וכן בוטלה ההפרדה המלאכותית בין שירותי בריאות הנפש לכלל שירותי הבריאות. בשנים הראשונות לאחר כניסתה לתוקף של הרפורמה בבריאות הנפש חל שיפור במצב השירותים – נפתחו שירותים במקומות רבים בארץ בהם היו חסרים שירותים, משכי ההמתנה לקבלת טיפול התקצרו, הסטיגמה שמנעה מאנשים רבים לפנות לקבל טיפול, כולל בקרב אוכלוסיות בהן הסטיגמה היתה קשה במיוחד פחתה, הוכנסו שיטות טיפול חדשות ועוד. אלא שהרפורמה גם הציפה בעיות רבות שהיו במערכת בריאות הנפש ולא קיבלו מענה, בראש ובראשונה המחסור הגדול באנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. בעיות אלו בצד הביקוש שהלך ועלה לטיפולים נפשיים יצרו מצוקה הולכת וגוברת בשירותי בריאות הנפש ותורי המתנה שהלכו והתארכו. המצב החמיר בעקבות משבר הקורונה ועוד יותר מכך בעקבות מלחמת חרבות ברזל. י קיצור זמני המתנה לטיפול בבריאות הנפש דרך קופות החולים לאורך השנים מאז נכנסה לוקף הרפורמה בבריאות הנפש עקב ארגון בזכות אחר מצב השירותים, פריסתם הגיאוגרפית ומשכי ההמתנה לקבלת טיפול והתריע כאשר משכי ההמתנה התארכו והפכו לבלתי סבירים. בשנת 2023 הגיש ארגון בזכות, בשיתוף המועצה לשלום הילד, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית והאגודה לזכויות החולה, בקשה להצטרף כצד לעתירה שהגישה עמותת צדק לילדים לבית המשפט העליון בדרישה לפעול בדחיפות להסדרת זמני ההמתנה הארוכים והבלתי סבירים לקבלת טיפול נפשי בקהילה. בית המשפט העליון קיבל את בקשתנו. במסגרת זו טענו כי מצוקת זמני ההמתנה גורמת לפגיעה חמורה בזכות לבריאות, שוויון, וכבוד של רבבות אנשים, נשים וילדים בישראל. כמו כן טענו כי משרד הבריאות פועל לשינוי המצב מבלי שיש בידיו למעשה נתונים אודות משכי ההמתנה לקבלת טיפול באיזורים שונים של הארץ ובקרב אוכלוסיות שונות ולכן המשרד אינו יודע למעשה היכן המצוקה היא החריפה ביותר ואם הפעולות בהן הוא נוקט משפרות את המצב. בפסק הדין שניתן במאי 24 נקבע כי על משרד הבריאות וקופות החולים לאסוף נתונים על משכי ההמתנה בחלוקה לפי פרמטרים כגון אזור גיאוגרפי וסוג אוכלוסייה, תוך שנה לכל היותר. אלה יהוו הבסיס לקביעת מדיניות בנושא זמני ההמתנה. לינק לעתירה בתחתית העמוד

פועלים לקידום שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בישראל!

עוד על העשייה שלנו בנושא

bg.png

1
הבטחת זכויות אדם באשפוז פסיכיאטרי

בישראל תשעה בתי חולים פסיכיאטריים נפרדים ומחלקות פסיכיאטריות בבתי חולים כלליים, בתוכן מחלקות סגורות. מדי שנה מאושפזים בהם כ- 18,000 אנשים עם מוגבלות נפשית, קבוצה קטנה יחסית מתוך סך האנשים הזקוקים לטיפול פסיכיאטרי, שכן רובם מקבלים טיפול בקהילה. מתוך כלל המטופלים בבתי חולים
פסיכיאטריים, יותר משליש מאושפזים בכפייה. במדינות רבות, ביניהן בישראל, שיעורם היחסי מתוך סך המטופלים עולה בשנים האחרונות. אנשים עם מוגבלות נפשית בישראל ובעולם מתארים בדרך כלל את האשפוז הפסיכיאטרי כחוויה לא פשוטה אף קשה. צפיפות, רעש, חוסר מעש, משטר של כללים, ניתוק מבני משפחה וקהילה והעדר פרטיות ובמחלקות הסגורות מלווים לכך שלילת חירות, כפייה של טיפולים ותרופות ואיומים של כפייה. מידי פעם עולות לכותרות פרשיות של התעללות או אלימות כלפי מטופלים, ממטופלים אחרים או אנשי צוות, אך גם ללא כותרות, אנשים מתארים פגיעות והשפלות רבות. כשמטופלים מתארים איך האשפוז סייע להם לחזור לעצמם או לחוות רגיעה, הם פעמים רבות מציינים שהדבר הושג למרות התנאים הלא פשוטים באשפוז. כמו כן, חלק מהפרקטיקות המקובלות, שלא נהוג היה לראות בהן מקרים קיצוניים של חציית קו אדום, הן פוגעניות מבחינת המטופלים ובמשקפיים של זכויות אדם: קשירות, בידוד, מניעת טלפונים ניידים, כפייה קלה יחסית של תרופות ושל טיפול.

שוברים קשירה : ממשיכים במאבק לצמצום הקשירות בבתי החולים הפסיכיאטרים

במהלך השנים הגיעו אל ארגון בזכות פניות רבות של אנשים שאושפזו באשפוז פסיכיאטרי וטענו שהם נקשרו בארבע הגפיים למשך שעות רבות במהלך תקופת האשפוז. מחקר מקיף שלווה באיסוף נתונים ממשרד הבריאות, הביא ב2016 לפרסום הדוח שלנו " שוברים קשירה " (לינק) על תופעת הקשירות בבתי החולים
הפסיכיאטרים בישראל. הדוח חשף נתונים מטרידים ביותר, לפיהם בשנת 2014 אחד מכל ארבעה מטופלים נקשר במהלך תקופת אשפוזו, וכ4000 איש בשנה.
בחוזר מנכ"ל של הוועדה לצמצום הקשירות של משרד הבריאות, שהוקמה בעקבות הדוח שלנו נקבע שהקשירה היא אמצעי קיצוני שיש לצמצם השימוש בו למקרים החריגים ביותר. ואכן, מאז 2016 חלה ירידה משמעותית של
70% במספר הקשירות בבתי החולים הפסיכיאטרים (לינק).

כחלק מהמעקב שלנו אחרי הנושא, פנינו ב2021 למשרד הבריאות וביקשנו נתונים עדכניים על היקף השימוש בקשירות בשנים האחרונות. לאחר פניות חוזרות ולאחר שנאלצנו להגיש עתירה לבית המשפט מתוקף חוק חופש המידע קיבלנו ממשרד הבריאות חלק מהנתונים שביקשנו. הנתונים הצביעו על כך שמאז שנת 2018 חלה עליה של כ- 40% במספר הוראות ההגבלה, מגמה הפוכה לחלוטין לאחר הירידה המבורכת משנת 2016. בנוסף, התברר שמשרד הבריאות אינו אוסף נתונים, שהם חיוניים לצורך המעקב על מצב הקשירות בבתי החולים, ואף נדרשים מכוח הנוהל שלו עצמו. כך למשל המשרד מקבל מבתי החולים נתונים ממוצעים על משכי הקשירה. אלא שממוצע מספק מידע חלקי בלבד ואינו מאפשר לנטר ולטפל במקרים חריגים, של אנשים שנקשרים לזמן ממושך או של מחלקות בהן השימוש בקשירות נעשה באופן החורג מהמותר על פי הנוהל. בעקבות פנייה שלנו לפרשן הבריאות רן רזניק מישראל היום ולקרן נויבך מסדר יום הועלה הנושא לסדר היום התקשורתי וזכה לחשיפה ציבורית. בעקבות כך התבשרנו ששר הבריאות הורה למנכל המשרד לפעול בהקדם לצמצם באופן ניכר את קשירות המטופלים בכל בתי החולים הפסיכיאטריים, והעלה על נס את בתי החולים שבהם הקשירות מעטות מאוד.
אנו בארגון בזכות ממשיכים לעקוב אחר התופעה ולוודא שאכן צמצום הקשירות נעשה בפועל. הישגים נוספים : (לא בטוח שצריך – כי זה מתואר בחלק למעלה)
חשיפת תופעה רחבה של קשירות מטופלים, קמפיין "שוברים קשירה." ייזום והשתתפות בצוות היגוי שהוביל לשינוי בעמדת משרד הבריאות ולקביעה כי אין מקום להגבלות מטופלי (קשירה או בידוד באשפוז פסיכיאטרי) ולכללי ופרוצדורות שנועדו לתמוך ביעד של הפחתה הדרגתית. לחץ ציבורי ומשפטי על הוצאת חוזר מנכ"ל ובו פרוצדורות וכללים שמטרתם מניעת קשירות ובידוד. חשיפת הפרות זכויות אדם בתחום, הגשת תלונות וחשיפה תקשורתית. דחיפה להקמת ועדת בדיקה של משרד הבריאות בנושא של קשירות. ייצוג בתיקים אסטרטגיים, בהם תקדים שלפיו אין מקום לאשפוז בכפייה של אנשים עם הפרעות אישיות, וכן הנגשת דיונים משפטיים בנושא אשפוז כפוי.

2
הבטחת הזכות לקבלת מענים בבריאות הנפש דרך קופות החולים

הרפורמה בבריאות הנפש (2015)

בשנת 1994 הכירה מדינת ישראל בזכותו של כל תושב במדינה לקבל שירותי בריאות, זכות המעוגנת בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. החוק גם קבע שמרבית שירותי הבריאות יינתנו על ידי קופות החולים. אחד החריגים היה תחום בריאות הנפש שנותר באחריות הישירה של משרד הבריאות. כלומר החוק לא חייב את קופות החולים לתת שירותים בתחום בריאות הנפש (טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי). לעובדה זו היו מספר השלכות. ראשית, נוצר מחסור חמור בשירותי בריאות הנפש כיוון שהם לא תוקצבו כמו שתוקצבו שאר שירותי הבריאו שנית, נוצרה הפרדה בין כלל שירותי הבריאות לשירותי בריאות הנפש, אשר הביאה לפגיעה באיכות הטיפול אותו קיבלו מתמודדים וכן החריפה את הסטיגמה כלפי מי שטופלו במערך בריאות הנפש. מצב זה, שהיה אמור להיות זמני, נמשך כעשרים שנה. ארגון בזכות היה בין העותרים בדרישה להעביר את שירותי בריאות הנפש מאחריות משרד הבריאות לקופות החולים. ב2015 נכנסה לתוקף הרפורמה בבריאות הנפש (לינק). הרפורמה העבירה את האחריות לקופות החולים וכך הוחלו על שירותי בריאות הנפש הכללים המחייבים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי מבחינת זמינות נגישות השירותים וכן בוטלה ההפרדה שהיתה בעייתית מבחינה מקצועית וחברתית בין שירותי בריאות הנפש לכלל שירותי הבריאות. הרפורמה הביאה לתמורות רבות, בכך שהיא גרמה להפחתה בסטיגמות כלפי מתמודדי נפש והביאה לעלייה בביקוש לקבלת השירות. אולם הצד השני של המטבע הוא שהיא הציפה בעייתיות שהיתה קיימת בתחום עוד קודם לכן בצורת היצע נמוך של אנשי צוות מטפלים. שני אלה יחד יצרו מצוקה חריפה של תורי המתנה לקבלת שירותים בבריאות הנפש, שהגיעו לעיתים לזמני המתנה של שנה מעלה. מצוקה זו החריפה עוד יותר עם עלייה בכמות הפניות החל משנת 2020, בעקבות משבר הקורונה.

קיצור זמני המתנה לתורים בבריאות הנפש דרך קופות החולים

ארגון בזכות לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות, בשיתוף המועצה לשלום הילד, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות וֹלנפגעי תקיפה מינית והאגודה לזכויות החולה, הצטרף כצד לעתירה שהגישה עמותת צדק לילדים לבית המשפט העליון בדרישה לפעול בדחיפות להסדרת זמני ההמתנה הארוכים והבלתי סבירים לקבלת טיפול נפשי בקהילה. מצוקת זמני ההמתנה גורמת לפגיעה חמורה בזכות לבריאות, שוויון, וכבוד של רבבות אנשים, נשים וילדים בישראל. בבקשת ההצטרפות שהוגשה לבית המשפט העליון צוין כי מבחני התמיכה של משרד הבריאות, שנועדו לתת תמריץ לקופות החולים כדי לעמוד ביעדים שנקבעו בבסיס הרפורמה, אינם מסייעים לפתור את מצוקת תורי ההמתנה. חמור מכך, המבחנים עלולים להנציח פערי חוסר שוויון בין פריפריה למרכז ובין אוכלוסיות שונות ביחס לזכות לבריאות ואף להעמיק את הפערים. בנוסף , הם אינם קובעים סטנדרט המחייב את קופות החולים לזמינות, נגישות ואיכות שירותי בריאות הנפש ובפרט זאת לקיצור זמני ההמתנה. בנוסף, העדר מתודה ברורה לביצוע מדידה ובקרה מדויקת של זמני ההמתנה בכל אחת מארבע קופות החולים, מוביל למחסור בנתונים היכולים ללמד על היקף התופעה בפילוח לפי משתנים שונים ובכך לנתב את המשאבים הניתנים לקופות החולים בדיוק לאן שנדרש. המצב הנתון מוביל לפגיעה בזכות לשיוויון, כבוד ובריאות של אלפי אנשים הנזקקים לשירותי טיפול נפשי קהילה מדי שנה. נכון לכתיבת שורות אלה אנו ממתינים שמשרד הבריאות יגיש תגובתו לעתירה.

3
הבטחת זכותם של ילדים ובני נוער בישראל לקבלת מענים בקהילה בתחום בריאות הנפש

משבר חמור בשירותי בריאות הנפש בקהילה לילדים ובני נוער בישראל 100 אלף ילדים ובני נוער המתמודדים עם קשיים נפשיים משמעותיים. לפי נתוני קופות החולים,מאז תקופת הקורונה חלה החרפה במצב, עם עלייה משמעותית בשיעור הילדים המתמודדים עם דכאון, חרדה והפרעות אכילה. בין 2019-2021 נצפתה עלייה של כ-19% במספר ביקורי הילדים במחלקות הפסיכיאטריות לרפואה דחופה. בין 2020-2021 חלה עלייה של 27% במספר נסיונות ההתאבדות בקרב ילדים ובני נוער, 40% מתוכם שלילדים מתחת לגיל 14. אסון השביעי באוקטובר עוד החריף את המצב. על פי סקר של איגוד רופאי הילדים ועמותת גושןלבריאות ורווחת הילד בקהילה, 83% מילדי ישראל מתמודדים עם מצוקה רגשית מפרוץ האסון, 62% אחוזים מביניהם חוו התקפי חרדה.(לינק) בתוך כך, מערכות החינוך, הבריאות והרווחה, שאמורות לספק מענים בתחום בריאות הנפש לילדים ובני נוער, נמצאות במשבר חמור. עוד לפני השביעי באוקטובר, ילדים ובני נוער רבים נאלצו להמתין מעל שנה לקבלת תור לטיפול נפשי, מה שהביא להתדרדרות במצבם הנפשי. לאחר פרוץ האסון, הם כבר לא יכולים להמתין יותר. חלקם פונים לרופאי הילדים, שאין בידיהם הכלים לתת את המענה הנפשי המתאים, הכולל גם טיפול רפואי מוכוון טראומה. מערכי השירות והייעוץ

הפסיכולוגי, להם תפקיד משמעותי במניעה ובאיתור מוקדם, נמצאים בתת איוש חמור. חסרים עוד מגוון מענים בקהילה לילדים ובני נוער עם קשיים רגשיים

 

התוכנית הלאומית לבריאות הנפש של ילדים ונוער

בעקבות הפעלת לחץ שלנו בארגון בזכות ושל ארגונים נוספים בתחום, בשנת 2021 הכריזה הממשלה על הקמת צוותי חירום של משרד הרווחה, הבריאות והחינוך במטרה לגבש תכנית לאומית למתן מענים בתחום בריאות הנפש לילדים ובני נוער. שנה לאחר מכן, בפברואר 2022, פורסמה התוכנית. התוכנית כוללת רכיביםמ שנועדו למלא את החסר בתחום האיתור המוקדם והמניעה וכן בתחום הטיפול בקהילה, לרבות פיתוח מנעים אינטנסיביים להתערבות במשבר. כיוון שהתוכנית לא תוקצבה, במסגרת הדיונים על תקציב המדינה, ארגון בזכות בשיתוף הארגונים : אנוש, המועצה לשלום הילד, האיגוד הישראלי לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר,איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים, פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית וקרן ידידות טורונטו, יצאנו בעצומה לדרוש מהממשלה את תקצוב התוכנית. ועדת המנכ"לים לזכויות ילדים ונוער, שהתכנסה באותו חודש מטעם הממשלה, החליטה לשים בראש סדר העדיפויות את תחום בריאות הנפש של ילדים ונוער ולקדם תכנית ממשלתית בנושא עד חודש אוקטובר הקרוב. הדרישה לתכנית כזו הפכה לאקוטית נוכח אסון השביעי באוקטובר. בשיתוף ארגונים נוספים בתחום בריאות הנפש, יצרנו מתווה הכולל עקרונות חשובים לבניית תוכנית בין- משרדית לקידום מערך בריאות הנפש לילדים ונוער,(לינק) אותו שלחנו לועידת המנכלים להערות . אנו לוחצים על מנת שהתכנית תפורסם בהקדם האפשרי ותביא ליצירת מענים מתאימים בתחומי הבריאות, רווחה וחינוך לכל ילד.ה ונער.ה המתמודדים עם קשיים נפשיים.

.